Moscheea neamului - parerea unei arhitecte din Bucuresti


Fw: Fwd: Fw: Redir.: Fwd: Fw: Fwd: Parerea unei arhitecte:
"Nu doresc sa mai comentez implicatiile construirii unei moschei in Bucuresti in momentul actual, al expansiunii accentuate a islamizarii in spatiul european si nu numai. O fac mai bine altii mai documentati decat mine, iar exemplele din Europa sunt graitoare. Pot chiar sa cred intentiile generoase ale reprezentantilor Muftiatului Cultului Musulman din Romania si al celor ce sprijina realizarea investitiei.
 Dar doresc sa imi exprim indignarea si consternarea cu privire la atitudinea celor care decid din fruntea unor instututii ale Statului Roman, inca o data, soarta noastra.
La fel ca inainte de 1989, ni se impune peste noapte acceptarea unor hotarari deja luate, in detrimentul intereselor actuale ale populatiei si cu incalcarea din start a legilor deja existente. Si ma refer la faptul ca in Bucuresti exista un Plan Urbanistic General (PUG), care reglementeaza modul de construire, la nivel de lege.
Conform acestui PUG, terenul care a fost acordat gratuit cu scopul construirii unei moschei si a functiunilor conexe are o anumita destinatie.
REGULAMENTUL LOCAL DE URBANISM AL MUNICIPIULUI BUCUREÅžTI, care poate fi consultat pe situl PMB, imparte Capitala in zone, subzone si unitati teritoriale de referinta fiecare cu reglementari specifice de construire. Terenul este inclus in zona CB, subzona CB5.
Extrag acum cu copy-paste din regulament: CB – ZONE SITUATE ÃŽN AFARA PERIMETRULUI CENTRAL CARE GRUPEAZÄ‚ FUNCÅ¢IUNI COMPLEXE DE IMPORTANŢĂ SUPRAMUNICIPALÄ‚ ÅžI MUNICIPALÄ‚.
Zona conÅ£ine unele dintre cele mai importante nuclee strategice de dezvoltare a Municipiului situate în afara zonei centrale, care vor putea conferi Capitalei un nou prestigiu, o echilibrare funcÅ£ională ÅŸi noi calităţi estetic-configurative, în condiÅ£iile unei oferte diversificate ÅŸi parÅ£ial imediat accesibile investitorilor. CB5 – centru de conferinÅ£e ÅŸi expoziÅ£ii internaÅ£ionale /parc expoziÅ£ional Pentru orice noi intervenÅ£ii vor fi necesare în subzonele: ..... CB5.... Planuri Urbanistice Zonale (PUZ)

ARTICOLUL 1. UTILIZĂRI ADMISE CB5 - săli de conferinţe de diferite capacităţi cu serviciile anexe, birouri proprii serviciilor legate de funcţionarea centrului, servicii necesare conferinţelor, săli de expoziţie, bibliotecă / mediatecă, centru de presă, poştă şi telecomunicaţii (nod de infostructură), birouri diverse, centru de formare-informare cuprinzând o grupare de săli de seminarii şi conferinţe, hoteluri pentru turismul de afaceri, restaurante, comerţ, recreere, parcaje multietajate; - pavilioane de expoziţie, platforme de expunere, birouri, ateliere, restaurante, recreere în spaţii acoperite şi în spaţii libere, alte servicii, parcaje;
ARTICOLUL 2 - UTILIZĂRI ADMISE CU CONDIŢIONĂRI CB 5 - se admite comerţ cu vânzarea cu amănuntul numai pentru mărfurile prezentate în scop promoţional în perioada expoziţiilor.
ARTICOLUL 3 - UTILIZĂRI INTERZISE ....... CB5 .......- se interzic: - orice alte activităţi care nu corespund caracterului zonei şi prin aceasta prezintă riscul îndepărtării investitorilor interesaţi;
ARTICOLUL 11 - ASPECTUL EXTERIOR AL CLÄ‚DIRILOR ...... CB5 .... - aspectul clădirilor va exprima caracterul ÅŸi reprezentativitatea funcÅ£iunii ÅŸi va răspunde exigenÅ£elor actuale ale arhitecturii europene de “coerenţă” ÅŸi “eleganţă”.

Cand s-a hotarat atribuirea terenului, a fost luat in considerare acest aspect?
Cand si cine mai face PUZ-ul daca destinatia terenului a fost deja hotarata?
S-a stabilit oare impotriva legii, inutilitatea realizarii acestei documentatii?
Se cunoaste oare ca exista in derularea unui PUZ conform legii si o etapa de informare si consultare a publicului?
Cine a trecut prin toate etapele legale pentru obtinerea unei Autorizatii de Construire, indiferent de obiectul acesteia (locuinta, cladire de birouri, comert, inchidere de balcon, modificari interioare, amplasare de panouri publicitare, firme, etc.), stie cate acte si avize sunt legal necesare. In acest caz, Certificatul de Urbanism ar trebui sa trimita intai la PUZ, iar PUZ-ul nu ar avea cum sa fie aprobat. Pe teritoriul tarii noastre nu ne supunem toti acelorasi legi?
Din ce in ce mai des, constat ca nu!

In alta ordine de idei, ma intreb: cum de nu are Bucurestiul in anul celui de al XXII-lea Festival Enescu, reper cultural mondial, o sala de concerte moderna, de mare capacitate si cu acustica perfecta, sa fie mandrie nationala si omagiu pentru cel mai important muzician ROMAN? Ceausescu a disparut inainte sa ne lase mostenire si acest edificiu, Centru Cultural, pe care il planuia. Norocul alesilor neamului, caci datorita aceluiasi, au un ditamai si impozant sediu. Si ma mai intreb, de ce Muzeul Literaturii Romane, Institutie de importanta Nationala, nu are inca un lacas corespunzator la un an de la “bejenia” lui, din motive de retrocedare a cladirii in care functiona?

Si ma mai intreb, cum de nu sunt voci cu autoritate care sa dezvolte aceste aspecte in mod public?
Daca tot se poate dispune de terenul respectiv, de terenul tarii dupa bunul plac, ma gandesc in naivitatea si idealismul meu, ca un PUZ si un concurs national sau international de arhitectura, o administrare corecta a banului public, donatii, fonduri europene, ar fi oferit in interesul Romaniei, o cladire reprezentativa pentru popor, Bucuresti, tara, istorie. Ar trebui sa se stie, acolo, in sferele inalte, cu cate sacrificii s-au construit Ateneul Roman, dar si Casa Poporului. Inca sunt mii de familii care asteapta de 25 de ani sa primeasca despagubiri pentru terenurile luate in mod abuziv in urma demolarilor din Centrul Civic sau din alte zone.

Va propun sa demonstram ca atunci cand se triseaza, zarurile aruncate deja, nu primesc punctaj, iar cei ce le arunca ar trebui sa plateasca."

Carmen Papagheorghiu, arhitect

In imagine o lucrare de Mihai Rusen